O co chodzi z tym pozycjonowaniem i optymalizacją stron?

Chciałbym Ci pokazać, jak to całe pozycjonowanie wygląda i co można w tym kierunku zrobić dla Twojej firmy i strony internetowej. W dalszej części dostaniesz informacje na temat pozycjonowania strony oraz dowiesz się co powinieneś zrobić, aby mieć więcej nowych klientów.

Pozycjonowanie to złożony i długi proces, z etapami, które należy wykonać w odpowiedniej kolejności. Każdy z etapów może zostać wykonany przez innego człowieka lub inną firmę, ale najlepszym rozwiązaniem jest nie zdywersyfikować za bardzo tych działań, żeby łatwiej nad tym zapanować.

Działanie nr 1 – Tekst dla odwiedzającego Twoją stronę

Strona internetowa, ulotka, książka, reklama, czy jakiekolwiek narzędzie marketingowo-reklamowe powinno mieć na uwadze przede wszystkim osobę, do której jest kierowane – i odpowiadać na jej potrzeby.

Ważne jest, aby ten przekaz kierowany do potencjalnego klienta był czytelny, zrozumiały, chwytliwy i dawał klientowi jasną informację:

To w tej firmie mogę zrobić/zrealizować/załatwić (tutaj wstawiasz jaką mają potrzebę).

Takie budowanie przekazu to po prostu (z angielskiego) copywriting, a człowiek przygotowujący go to copywriter.

Twoja strona powinna odpowiadać na potrzeby Twojego potencjalnego klienta – dać mu poczucie, że to właśnie Twoja firma jest tą, której szuka.

Pierwszym krokiem do pozycjonowania na klienta i w Google są dobre teksty oraz odpowiednio ułożona funkcjonalność strony.

Po skompletowaniu tekstów i materiałów dotyczących Twojej branży – także takich poradnikowych i uświadamiających (o czym trzeba pamiętać, gdzie się coś załatwia itp.) można przejść dalej.

Pamiętaj, że to Ty wiesz najwięcej na ten temat, więc to Ty jesteś najlepszym copywriterem dla swojego biznesu. Zawodowy copywriter jedynie poprawi, aby tekst był bardziej perswazyjny i cały przekaz powodował zgłoszenie się do Ciebie potencjalnego klienta.

Działanie nr 2 – Optymalizacja strony pod odwiedzającego

Po przygotowaniu tekstów rozpoczyna się praca zawodowego copywritera, który przeredaguje merytoryczny tekst w wartościową odpowiedź na konkretne potrzeby Twojego klienta.

Istotne jest tutaj ułożenie tekstu, kolorystyka, uwypuklenie ważnych informacji (ważnych dla potencjalnego klienta), zwrócenie uwagi na korzyści, jakie uzyska po zakupieniu Twojego produktu/usługi.

Te wszystkie aspekty, a także jeszcze wiele innych bierze pod uwagę zawodowy copywriter przy optymalizowaniu przekazu pod potencjalnego klienta.

Optymalizacja pod odwiedzającego to etap, w którym ważne jest także dostosowanie tekstu i grafiki w taki sposób, aby Twój potencjalny klient wiedział co ma zrobić po przeczytaniu treści na Twojej stronie – np. „zadzwoń i umów się na bezpłatną konsultację”, „wpisz swój email, żeby otrzymać darmowy poradnik” itp.

Działanie nr 3 – Optymalizacja strony pod Google i inne wyszukiwarki

Twoja strona powinna być zgłoszona do Google dopiero w momencie, gdy jest wypełniona odpowiednią treścią, ponieważ na pustej, albo nieczytelnej stronie robot Google nie będzie miał co zaindeksować, żeby strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja strony pod Google i inne wyszukiwarki polega na ograniczeniu wszelkich animacji, grafik oraz ukrywania tekstu w skryptach, na rzecz treści, linków tekstowych i użycie w nich słów i fraz kluczowych.

Oczywiście ze słowami kluczowymi też nie można przesadzić, mierzy się np. współczynniki zagęszczenia słów kluczowych na stronie.

Każdy obrazek powinien mieć opis tekstowy, podobnie każdy link, tak aby robot oraz pracownik Google wiedzieli co tam jest przedstawione lub gdzie odsyła link.

W ten sposób Google ustala np. Page Rank oraz kilka innych współczynników, od których zależy numer pozycji w wyszukiwaniach w Google.

Działanie nr 4 – Pozycjonowanie poprzez linki wewnętrzne

Google oraz inne wyszukiwarki uwielbiają strony, które są bogate w treść i są zrozumiałe dla odwiedzającego. Jednym z mierników przydatności strony jest uporządkowanie i powiązanie ze sobą treści, która znajduje się na Twojej stronie.

Przykład

Na jednej ze stron „O firmie” jest mniej więcej taki tekst:

„Działania, które wykonają dla Ciebie pracownicy firmy ……….. to:

– przygotowanie …………………….

– badania …………………..

Itp…”

W tym tekście pod słowa/frazy „pracownicy”, „certyfikatu energetycznego”, „badania termowizyjne” można wstawić linki do podstron, które opisują te słowa np. podstrona „Co to jest certyfikat energetyczny?”, albo „Nowoczesne badania termowizyjne”.

Poza tym ma to też pozytywny wpływ na odwiedzającego (stąd dodatkowe punkty w Google), bo może od razu kliknąć i dalej przeglądać Twoją stronę – dzięki czemu ma on dłuższy kontakt z Tobą i Twoją firmą.

Skoro spędzi na Twojej stronie więcej czasu niż kilkadziesiąt sekund – Google zobaczy, że Twoja strona jest wartościowa – ma to wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwarek.

Działanie nr 5 – Pozycjonowanie poprzez linki zewnętrzne

Wyszukiwarki biorą też pod uwagę popularność strony – czyli liczbę linków do Twojej strony z zewnętrznych serwisów – portali branżowych, ogłoszeniowych, miejsc dyskusyjnych, jak fora, portale społecznościowe, czy blogi.

Bo skoro ktoś pisze o Twojej firmie, stronie, produkcie i podaje linka do Twojej strony, to Google stwierdza, że musi być to wartościowe miejsce w sieci.

Oczywiście i tutaj można przesadzić, bo jak np. jakaś firma pozycjonerska będzie dodawać Twoją stronę do 50-100 katalogów dziennie, to nie wygląda to naturalnie, zwłaszcza wtedy, gdy Twoja firma istnieje w Internecie od niedawna…

Działanie nr 6 – Pozycjonowanie poprzez linki sponsorowane

Google, Onet, Wirtualna Polska oraz wszelkie inne wyszukiwarki i portale mają możliwość wykupienia specjalnych linków sponsorowanych, są one umieszczane nad wynikami wyszukiwania oraz po prawej stronie wyników wyszukiwania.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, możesz zapłacić za wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Aby były one porównywalnie skuteczne co 1-3 pozycja w wyszukiwaniach potrzeba tutaj pracy zawodowego copywritera oraz strona, na którą przeniesie się odwiedzający powinna mieć zupełnie inny charakter, niż zwykła strona informująca o czymś.

Jeśli już płacisz 50 groszy, czy nawet parę złotych za kliknięcie w link sponsorowany, to chciałbyś, aby robili to TYLKO zainteresowani Twoim produktem potencjalni klienci. A druga sprawa to myślę, że chciałbyś wiedzieć, kto to kliknął, dlatego trzeba by przygotować taką stronę, na której można zrobić dwie akcje – zostawić adres email lub … wyjść (tzw. squeeze page – strona wyciskająca emaile).

Działanie nr 7 – Pozycjonowanie wymuszone i dlaczego nie powinno się przeginać

Wiele firm pozycjonerskich działa na krawędzi, albo nawet w ogóle bez oglądania się na jakiekolwiek możliwe konsekwencje jakie niesie za sobą nieetyczne działanie pozycjonerskie.

Są też takie działania „sztuczne”, które są jak najbardziej pozytywne i przynoszą często lepsze korzyści niż te krótkotrwałe nieetyczne.

Przykłady wymuszonego pozycjonowania:

• pisanie artykułów (PRowych i pozycjonerskich) do różnych portali itp. – jest wymuszone, ale bardzo pozytywne i polecane

• zdobywanie zewnętrznych linków w branżowych portalach, blogach, forach internetowych

• wszelkiego rodzaju systemy wymiany linków, wyszukiwarki ich nie lubią i często wyciągają konsekwencje zarówno wobec systemu, jak i poszczególnych witryn z niego korzystających

• kilkadziesiąt linków zewnętrznych dziennie do Twojej strony – najczęściej w różnego rodzaju katalogach – jest już nienaturalne

• duplikacja treści na różnych stronach (nieprzeredagowana treść na kilku stronach tzw. duplicate content)

• stosowanie ukrytej treści na stronie (przeładowywanie słowami kluczowymi, ustawianie ich wyglądu na taki sam kolor jak tło pod nimi – dla odwiedzającego są niewidoczne, ale dla Google tak)

• i wiele innych jeszcze działań zarówno pozytywnych, jak i negatywnych

Jak to wygląda na rynku pozycjonerskim?

Agencje pozycjonerskie różnie podchodzą do pozycjonowania, np.:

• zajmują się tylko linkami sponsorowanymi

• wykonują jakieś triki związane ze zmianami na stronie, aby szybko pokazać klientowi, że działa pozycjonowanie

• tworzą stronę tylko pod wyszukiwarki, zapominając o potencjalnych klientach (wtedy nic Ci z klienta, który nie potrafi się na niej odnaleźć i wychodzi zanim cokolwiek go zainteresuje)

• stosują systemy wymiany linków

• dodają za pomocą specjalnych programów stronę do mało wartościowych katalogów stron, co oczywiście zwiększa ilość linków zewnętrznych (ale są prawie zupełnie bezwartościowe)

Z reguły w najlepszych na rynku firmach mniej więcej tak wygląda kolejność prac:

• audyt,

• optymalizacja,

• copywriting,

• optymalizacja,

• audyt – badanie efektów,

• linki zewnętrzne,

• audyt – badanie efektów,

• linki sponsorowane,

• audyt – badanie efektów.

Podsumowanie – Co dalej?

Wiesz już, że pozycjonowanie składa się z kilku etapów. Można je wykonywać szybko (co w większości przypadków oznacza działanie sztuczne i nieetyczne) i wypozycjonować stronę w 1-3 miesiące. Jednak tego typu działanie daje często krótkotrwały efekt.

O wiele lepszym rozwiązaniem jest włożenie pracy w jak najbardziej naturalne pozycjonowanie i podtrzymywanie tych działań systematycznie. Takie pozycjonowanie jest wolniejsze – pół roku-rok, ale pozycja Twojej strony może się stale utrzymywać na pierwszej stronie wyników wyszukań.

Google uwielbia strony, które są często aktualizowane, więc mając na uwadze poszczególne etapy pozycjonowania, warto stale rozwijać i rozbudowywać treści na stronie o aktualne informacje, wiadomości, zmiany na rynku itp.

Optymalizacja to czasem całkowite przebudowanie struktury strony, grafiki i zupełnie nowe treści. A czasem jedynie kosmetyczne poprawki. Zależnie od tego co potrzeba zrobić na stronie firmy różnie ustalają stawki.

Copywriting to bardzo ważny aspekt optymalizacji. Bo jest to narzędzie wykorzystywane przy optymalizacji na człowieka, a potem na wyszukiwarkę.

Jeśli masz jakieś pytania, a może chcesz się już zdecydować na pozycjonowanie to śmiało pisz lub dzwoń do mnie.